Vedtægter
Foreningsvedtægter (godkendt d. 15.4.24)
§1 Navn
a. Foreningens navn er: Foreningen for kreative processer og kunstnerisk tænkning
b. Foreningens hjemsted er “København”
§2 Formål
Foreningen for Kreative Processer og Kunstnerisk Tænkning har til formål at fremme og støtte anvendelsen af kreative processer og kunstnerisk tænkning inden for innovation, udvikling & bæredygtighed. Gennem netværksaktiviteter, videndeling, og arrangementer søger foreningen at inspirere, uddanne og styrke sine medlemmer i deres indsats for at skabe innovative løsninger og bidrage til personlig og samfundsmæssig udvikling.
§3 Medlemmer
Alle, der kan tilslutte sig foreningens formål, kan efter ansøgning eller indstilling fra nuværende medlemmer blive medlemmer. Bestyrelsen varetager optagelsesprocessen i respekt for ansøgerne og foreningens medlemmer.
§4Kontingent
Kontingent og opkrævningsform fastsættes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen.
§ 5 Udelukkelse
a. Hvis et medlem ikke fornyer sit årskontingent, opløses medlemskabet.
b. Et medlem kan af bestyrelsen udelukkes fra foreningen, hvis medlemmet ved omtale eller handling skader foreningens interesser eller anseelse.
§ 6 Foreningens ledelse
a. Foreningens ledelse varetages af en bestyrelse på 3 – 5 medlemmer, der vælges af generalforsamlingen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv på førstkommende bestyrelsesmøde.
Forpersonen og kasseren tegner foreningen.
Forpersonen og 1 bestyrelsesmedlem vælges på ulige årstal. Den resterende bestyrelse vælges på lige årstal.
c. Generalforsamlingen vælger hvert år min. 1 suppleant.
d. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og er kun beslutningsdygtig, når et flertal er til stede.
e. Bestyrelsen nedsætter de nødvendige udvalg. Udvalgsforpersonen skal om muligt være et bestyrelsesmedlem. Bestyrelsen kan hvis det ikke er muligt udarbejde forretningsorden og retningslinjer til de pågældende udvalg for at sikre fremdrift og sammenhængskraft til de pågældende udvalg.
f. Bestyrelsen kan overdrage opgaver til medlemmer uden for bestyrelsen og kan benytte ekstern og intern lønnet medhjælp, hvis det er nødvendigt og fremmer foreningens drift.
§ 7 Økonomi
Regnskabsåret er 1. januar - 31. december.
For foreningens forpligtelser hæfter alene dennes formue, og ingen anden har noget personligt ansvar for foreningens forpligtelser.
a. Den ordinære generalforsamling vælger 1 intern/ekstern revisor for 1 år ad gangen.
§ 8 Generalforsamling
a. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed
b. Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af årets andet kvartal
c. Generalforsamlingen bekendtgøres til medlemmerne online. Generalforsamlingen indkaldes med mindst 14 dages varsel
d. Afstemning foregår ved håndsoprækning. Dog skal afstemninger foregå skriftligt, når mindst 1 af de fremmødte eller onlinedeltagerne forlanger dette
Alle afgørelser træffes ved simpelt stemmeflertal. Lovligt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset det fremmødte antal medlemmer
e. Dagsorden på den ordinære generalforsamling omfatter som minimum følgende punkter:
- Valg af dirigent
- Valg af stemmetællere
- Årsberetning
- Årsregnskab
- Indkomne forslag
- Budget for næste år
- Valg til bestyrelse og evt. udvalg
- Eventuelt
f. Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal skriftligt være bestyrelsen i hænde 8 dage før generalforsamlingen
g. Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal tillige finde sted, når mindst 10% af foreningens medlemmer indsender skriftlig anmodning herom
§ 9 Vedtægtsændringer
Ved vedtægtsændringer på ordinær, eller ekstraordinær generalforsamling, skal 2/3 af samtlige afgivne stemmer være for forslaget.
a. Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt generalforsamling.
b. Til foreningens opløsning kræves, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for opløsning på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger.
c. Foreningens midler skal ved opløsning anvendes til velgørende eller almennyttige formål for børn og unge, der ligger i tråd med foreningens formål.
Forretningsorden
(7) FORRETNINGSORDEN
Forretningsorden for:
Foreningen for kreative processer og kunstnerisk tænkning
Godkendt på bestyrelsesmøde d. 5.6.2024
Forretningsorden
1.Bestyrelsens konstituering
Bestyrelsen konstituerer sig selv. (Det er ikke generalforsamlingen, der beslutter hvem der skal være forperson, næstforperson, kasser etc.) Bestyrelsesmedlemmerne kan foreslå kandidater til de forskellige poster enten mundtligt eller skriftligt (anonymt). Afstemning kan ske enten ved håndsoprækning/tilkendegivelse på første konstituerende bestyrelsesmøde eller ved afgivelse af skriftlige stemmer hvis der er flertal herfor
2.Kompetence og myndighed
Hvert enkelt bestyrelsesmedlem har kun den kompetence, der er aftalt i denne forretningsorden.
Forpersonen tegner foreningen udadtil, men kan uddelegere ansvarsområder. F.eks.:
- - varetagelse af forhandlinger med offentlige myndigheder o. lign på den samlede bestyrelses vegne
- - kontakt med pressen
3. Ansvar
Det moralske, det økonomiske og det juridiske ansvar er den samlede bestyrelses ansvar
4. Tavshedspligt og udtalelsesret
Foreningens bestyrelsen under særlige punkter/temaer/sager kan beslutte at vælge en fra bestyrelsens midte, som har udtaleret som den eneste i foreningen til det pågældende punkt/temaer/sag. De øvrige har tavshedspligt og må derved ikke udtale sig om den/det pågældende punkt/tema/sag
5. Mødeindkaldelse
Indkaldelse til bestyrelsesmøder er Forpersonens ansvar. Indkaldelserne kan uddelegeres. Det tilstræbes at de faste bestyrelsesmøder enten aftales halvårligt eller på kommende bestyrelsesmøde fastlægges kommende bestyrelsesmøder. Indkaldelsen skal være skriftlig, indeholdende dagsorden og informationsmateriale til vigtige punkter. Om muligt gerne med indstillinger/forslag til de respektive dagsordenpunkter fra Forpersonen eller andre der har punkter til dagsordenen
6. Mødeprocedure og beslutningsdygtighed
Der tilstræbes enstemmighed i bestyrelsen ved afstemninger af punkter. Hvis enstemmighed ikke opnås p.g.a. uenighed/forskellig opfattelse el. lign., er det alm. stemmeflerhed, der er afgørende.
Der kræves som minimum tre mødedeltagere for at kunne være afgørende og funktionsdygtige
7. Habilitetsregler
I forbindelse med habilitetsproblemer kan bestyrelsen træffe beslutninger om sager der vedrører et bestyrelsesmedlem, dennes arbejdsplads, andre organisationer han/hun er involveret i, eller den nærmeste familie – uden at det pågældende bestyrelsesmedlem har stemmeret såfremt et flertal af bestyrelsen finder det hensigtsmæssigt for, at værne om foreningen. Foreningens bestyrelse kan i sådanne tilfælde gøre opmærksom på inhabilitet, og bestemme at den/de pågældende ikke har stemmeret til detv pågældende punkt eller kan deltage i mødet eller deltage under diskussion om det pågældende punkt
8. Opgavefordeling
Det første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen vedtager en arbejdsdeling, ud fra bestyrelsens kompetencer og interesser
9. Nedsættelse af forretningsudvalg, underudvalg og arbejdsgrupper
Bestyrelse kan nedsætte et forretningsudvalg f.eks bestående af forperson samt kasserer (eller andre), som kan træffe de beslutninger, der skal tages mellem bestyrelsesmøderne. Bestyrelsen kan nedsætte underudvalg (f.eks. frivillige eller honorerede i PR-udvalg og lign.) enten som faste udvalg, eller til diverse projekter.
10. Optagelse, udsendelse og godkendelse af referat
Der udarbejdes referat fra alle bestyrelsens møder, indeholdende:
- Hvem der har deltaget i mødet
- Hvad der blev besluttet
- Hvem der skal udføre opgaverne
- Hvilke deadlines, der er for de respektive opgaver
Referatet skrives på skift mellem bestyrelsens medlemmer
Referatet udsendes senest en uge efter hvert afviklet bestyrelsesmøde